söndag 4 september 2016

Strandhäng, foodwalk med TasteofLisboa och LX-factory med mina fina barndomsvänner!


Strandhäng, foodwalk med TasteofLisboa och LX-factory med mina fina barndomsvänner, ja vilken fantastisk helg vi har haft tillsammans bästa ni! 

I torsdags fick jag rusa från jobbet för att hinna möta mina kära barndomsvänner som kom med flyget. Det är verkligen något speciellt med vänner som man har haft i princip i hela livet. Med andra vänner finns det ju ofta en gemensam nämnare, t ex yrke, fritidsintresse, grannar, släkt, barnens kompisars föräldrar eller studiekompisar. Så kan det vara med gamla vänner också men det måste inte vara det och framförallt så är det ju inte anledningen till att man fortfarande vill träffas. Det blir en speciell gemenskap när man upplevt så mycket ihop, både glädje och sorg och samtalen tar vid där de slutade senast. Jag känner mig rik som har så många fina vänner, både nya och gamla och allt däremellan. 

Här äter vi lunch på vår balkong. 
                     



Sedan gick vi ner till stranden. 


Jag fick stränga förhållningsorder att inte lägga ut några badbilder så då gör jag väl inte det då, fast jag har flera jättefina! 




Tillbaka på balkongen


Vino Verde var poppis i det här gänget. 


Fin bild på Linda


Middag på Windsurfer blev det till slut. 


Hurtiga morgongänget


Skolbesök kommer man ju inte undan.


Inte heller obligatoriska bilden på trappan



Sedan tog vi tåget in till Lissabon




Kaffepaus



En av helgens höjdpunkter, foodwalk med Taste of Lisboa och underbara Filipa som guide. Mina nya kollegor, Helene, Fredrik och Susanne var också med. Kul! 


Toleransens torg!



Den häftiga kyrkan som det har brunnit i. 


Taket är restaurerat, allt annat är kvar efter branden. 



Bacalou, mums! 




Pata negro



På första stoppet åt vi pata negro, bröd med olivolja och ost med marmelad och drack vin. Mums vad gott! 





Bacaloupotatisbullar blev det på nästa ställe, det var i alla fall var det var, det kanske inte heter så. Smakade bättre än man kunde tro, med Vino Verde till så var det riktigt gott. 





Vinaffär nästa, det var en häftig affär. 












Docksjukhus, gulligt! 



Här blev det biffana på ett lokalt hak. Mysigt! Här är den nya trion på skolan. 




Kinesiska torget och utsikt över borgen, maffigt! 






In på fadogatan, den som jag inte hittade sist jag skulle guida runt några besökare. 








Här dricks det Ginja, inte min favoritdryck men festligt att få smaka. 











Man måste ha med minst en tant som hänger tvätt när man är inne i Lissabon. Här var min tant för dagen.


Avslappnad restaurang, den ska jag prova någon gång. 







Borgen Sankt Jorge, väl värt ett besök, inte minst för utsikten men det hann vi inte denna dag. 





Trånga, mysiga gränder. 


Hela fina ligan. 




Vi var en dryg timme försenade till Samosan men det gick bra ändå. 





Mouraria är en mysig stadsdel. 


En kvinna bestämde sig för att ära de som bor i området genom att måla deras porträtt vilket har lett till en familjär och nära stämning i området. 



Det här var ju rätt festligt, samma kvinna i fönstret som på bilden. 



Fadosångerskan pratade lite med Filipa


Hon hade sin bild och sin lägenhet här!



Vi träffade också på fadotjejens pojkvän, som visade sig vara grundaren till målningen nedan. 





Spårvagn måste man ju åka i Lissabon


Vi avslutade på ett anrikt café, kaffe och Pastel de Nata såklart, vad annars! 



Avslutning på vår fina foodwalk, muito obrigada Filipa, du är fantastiskt duktig! 


Eftermiddagen hade hunnit bli kväll och eftersom vi var tillräckligt "fit" så fick vi plats på en takterass i Bairro Alto med utikt över bron, vackert. 


En servitris som tycker att man är vältränad och fit måste man ju gilla, eller hur! 



Vi avslutade kvällen på Mercado de Ribeira, ett av mina favoritställen inne i Lissabon. 


Nästa dag var det stranden igen. Härligt! 




Får se om de här strandbilderna är godkända, jag tycker de är fina i alla fall! 









Lunchdags





Provade det nya stället, the Plage. Väldigt trevlig och bra servis! 


God räksallad!




Tåget in till Lissabon



Stopp på LX-factory, äntligen blev det av att jag åkte dit.  




Häftigt ställe med mysiga restauranger och butiker. 



Häftiga detaljer! 







Lite mellanmål. Vi åt ost, skinka och potiatisskal. Gott! 



Vi åkte spårvagn från Lx till Comercial


Vackert på kvällen också





Drickapaus



Föregående kväll så hann vi inte med efterrätten innan de stängde så vi fick göra ett nytt försök. 




Men först lite mat! Räkor är alltid gott! 



Den här gången hann vi! Den bästa chokladkakan i världen, ja kanske det, i alla fall väldigt god. 




I morse var det tidig avfärd, helt i onödan visade det sig. I skrivandes stund så har de precis varit på flygplatsen en andra gång denna dag bara för att få besked om att flyget inte går förrän imorgon bitti. Tråkigt slut på en fantastik helg. Vilken himla otur! 

Jag är dock så himla glad för att ni kom och också för att jag har er i mitt liv, tack kära ni! Välkomna tillbaka när ni vill, det brukar inte strula med flygen så här!  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar